Vi bygger bro
Line Rostrup Henningsen
Antropolog, forfatter, autist og mor til to autistiske børn.
Spidskompetence: Børn og skolemiljø.
Book mig til at tage et kig på eleven i klassen og få min vurdering af, hvordan det kan gøres bedre for alle. Mindre stress og bedre trivsel for både elev og lærer.
Skriv til line@novasark.dk
3-trins raketten
Autism Insight Out
Kreative løsninger for jeres trivsel
Vi tror på, at vi alle har noget at give og at alle præsterer bedst, når vi ses, høres og vores behov imødekommes så vidt muligt.
Ofte er det svært for autister og neurotypiske (som folk er flest) at kommunikere og forstå hinanden og når man enten er kørt fast eller har svært ved at komme igennem til hinanden, kan det være nødvendigt med hjælp i form af en erfaren tolk.
Vi er autistiske tolke, terapeuter og konsulenter med stor erfaring i at kommunikere på begge 'sprog' (autistisk og neurotypisk) og vi kan hjælpe jer med at forstå hinanden bedre og finde mere konstruktive fremgangsformer.
Vi kan undersøge og kortlægge miljøet i enten hjem, skole eller på arbejdsplads og komme med kreative og enkle løsninger på problemer med trivsel og kommunikation, der kan gøre en verden til forskel.
Vi hjælper de enkelte til gavn for fællesskabet.
Vi er her for at hjælpe - Skriv til os og hør mere:
kontakt@novasark.dk
Autism Insight Out
Novas Ark
Birgitte Marie Arnkjær
Psykoterapeut, koreograf og teaterleder, musiker, bevægelses- og musikterapeut, skribent, autist og mor til to.
Spidskompetence: Voksne og arbejdspladsen.
Book mig til at tage et kig på jeres arbejdsmiljø og få min vurdering af, hvordan det kan gøres bedre.
I har brug for autisterne til de originale løsninger og jeres medarbejder har måske brug for ting, han eller hun selv har svært ved at sætte ord på.
Lad os sammen finde en løsning.
Skriv til kontakt@novasark.dk
Liste over berømte, inspirerende autister
(I visse tilfælde formodede)
(Kilde: Applied Behaviour Analysis )
En 3-trins raket med formålet at gøre livet lettere neurodiverse mennesker imellem.
De 3 ben:
1.Teaterforestillinger og performance lectures.Vi udvikler forestillinger, der har til hensigt at informere om autisme, i første omgang til personale og elever på landets grundskoler og ungdomsuddannelser. Forestillingerne er et forrygende festfyrværkeri af fakta, fantasi og følelser med fuld smæk på alle sanser. Vi maler billeder med ord, musik og absurditeter med en bred, psykologisk og antropologisk fagligt velfunderet pensel og en maling, der skaber et medrivende billede af, hvordan vi kan bygge bro imellem autister og neurotypiske. Du bliver gennem sansestimulering og performative greb inviteret ind i autistens verden og får mulighed for selv på egen krop at føle, hvordan det kan opleves at være autist.
Formålet med forestillingerne er for det første at informere om autisme, så både personale og elever får kendskab til grundlæggende autismefaglig viden. Vel at mærke uden at forelæse på traditionel vis, men i en kombination af foredrag og teater, der taler til både publikums intellekt, følelser og sanser.
Vi ønsker igennem forestillingerne at styrke personale og elevers mulighed for at føle empati med de autistiske elever og vice versa. Det gør vi bl.a. ved at give mulighed for selv på egen krop at føle, hvordan det kan opleves at være autist ved at forholde os til det dobbelte empatiproblem (Milton, 2012). Dette, samt den kunstneriske formidlingsform, er nyskabende indenfor formidling om autisme og ikke noget, der er set i tidligere projekter.
Forestillingerne ønskes sidst, men ikke mindst, at øge personalets interesse for autisme og give lyst til på egen hånd at søge mere viden.
2. Digital vidensplatform. Det pædagogiske personale skal nemt kunne søge den viden om autisme, som man har brug for. Derfor er vi i samarbejde med The Animation Workshop i Viborg og IT-Coachen v. Jan Mikael Granner i gang med at udvikle en digital vidensplatform, der på en lettilgængelig og underholdende måde formidler viden om autisme. Vidensplatformen vil benytte sig af LMS teknologi, hvor indholdet bliver målrettet den enkelte brugers præferencer og behov. Platformen vil indeholde faglige indlæg fra kapaciteter indenfor autismeområdet og personlige indlæg fra autister. Desuden vil der være små podcasts, film og filmserier med vores gakkede karakterer fra teaterforestillingerne, quizzer, tests og selvfølgelig også helt almindeligt læsestof.
Vidensplatformen vil i første omgang henvende sig til voksne. Senere i forløbet vil der også blive udviklet materiale, som henvender sig til børn.
3. Digital læringsplatform og skolemateriale. Eleverne i grundskolen skal også have mulighed for at lære mere om autisme. Derfor udvikler vi skolemateriale til undervisningsforløb om autisme for almenklasser, samt en digital læringsplatform, som lægger vægt på elevernes egen kreative skabelse og formidling gennem animation. Læringsplatformen vil også blive suppleret af fysiske læringskasser med bl.a. Virtual Reality, der skal være med til at skabe autismelignende simulationer.
Kontakt@novasark.dk for mere info.