Kunst som vidensformidling
Vi bruger kunstneriske virkemidler i vores vidensformidling, fordi kunst kan noget særligt.
Kunst giver os en personlig, sanset erfaring, der kan ændre vores perspektiv og kan skabe forståelse på et helt andet niveau end ren intellektuel information.
Kunst giver os en mulighed for en oplevelse, som er langt mere personlig og følelsesmæssigt engagerende end almindelig vidensformidling. Gennem kunsten kan vi få nye perspektiver på og en dybere forståelse både af emner som er helt nye for os og dem vi allerede har stor viden om.
Novas Ark 2022
Sikke et godt stykke! Som helt ny lærer glæder jeg mig til at implementere det, vi lærte i dag dag i min undervisning. Derudover synes jeg, at I ramte akkurat nogle af de oplevelser jeg selv havde som ung på spektrummet. Bliv endelig ved!
Mvh Sofie Sørensen, lærer, Næstved Gymnasium og HF
Autonome Autister sælges foreløbigt fortrinsvist til skoler, institutioner og virksomheder.
Kontakt os for nærmere info.
kontakt@novasark.dk
Autonome Autister
2024
Performance lecturen Autonome Autister er et forrygende festfyrværkeri af fakta, fantasi og følelser med fuld smæk på alle sanser.
I forestillingen møder du autisten og antropologen, samt et væld af
gakkede karikaturer, der med ord, musik og absurditeter beretter, eksemplificerer og maler billeder fra et substantielt psykologisk, antropologisk perspektiv på autisme.
Forestillingen er et mix af fagligt velfunderet forelæsning, skæve optrin, dans, musik og personlige beretninger.
Du præsenteres for autisme indefra og udefra og inviteres i løbet af forestillingens sansemættede øvelser ind i autistens verden, hvor du får mulighed for selv, på egen krop at føle, hvordan det kan opleves at være autist.
Uvidenhedens pris - børnene betaler
Denne performance lecture er udviklet som hjælp til indsigt for pårørende, fagpersoner og andet personale, der har med autistiske børn at gøre i hverdagen.
Der er behov for en større viden om autisme blandt personalet på vores skoler.
Ifølge menneskerettighederne, har børn med handicap ret til at blive undervist i et inkluderende undervisningsmiljø og ret til uddannelse på lige fod med andre børn.
Det er bare ikke virkeligheden for rigtigt mange autistiske børn.
Autismeforeningens inklusionsundersøgelse fra 2024 viser, at 46,1% af alle autistiske børn mistrives så meget i skolen, at de har udviklet skolevægring og ikke kan komme afsted. 20,4% har ikke været i skole i over et år.
En fremtrædende årsag til skolevægring er utilstrækkelige specialpædagogiske forudsætninger hos medarbejderne i skoletilbud både på specialskoler og i special- og almenklasser i folkeskolen (Socialstyrelsen 2016).
Mange autistiske børn mistrives, fordi skolen ikke formår at skabe de rigtige rammer og give dem den rigtige støtte. De mistrives i så høj grad, at de udvikler alvorlige følgelidelser i form af bl.a. stress, angst og depression, ofte med vedvarende komorbiditet og funktionstab til følge, der også påvirker deres livskvalitet og begrænser deres evne til at deltage i samfundet som voksne.
Behovet for empatisk forståelse
Den autistiske hjerne er struktureret på en anden måde end den neurotypiske (= dem, der er flest af). Det betyder, at neurotypisk personale ofte oplever situationer på en helt anderledes måde end de autistiske børn, som de arbejder med. Derfor kan det være svært at forstå børnenes oplevelser og reaktioner.
Forskning peger på at 80% af konflikter med autister opstår i samspillet med personalet (Andrew McDonnell 2010) – også selvom personalet har stor erfaring og de bedste intentioner. Netop derfor er det så vigtigt, at personalet på skoler får den nødvendige viden til at løfte opgaven.
Og det er svært, for autister er en meget heterogen gruppe med stor neurologisk diversitet, og der er ikke to børn med autisme, der er ens.
Det er derfor vigtigt, at den pædagogiske indsats tilpasses det enkelte barn. Netop derfor er det så svært, for de pædagogiske tilgange som virker for den ene, fungerer slet ikke for den anden og de generelle informationer, som man lærer på kurser om autisme, giver ikke den forståelse man har brug for.
Hvad gør man så, når man som lærer eller pædagog står overfor et barn, hvis tankegang og adfærd man ikke intuitivt forstår, fordi ens egen neurologi er helt anderledes?
Vi giver jer et dybere indblik i en stor og meget forskelligartet verden, en mulighed for at begynde at lære et sprog med tusind tunger.
Forestillingen skabes af Novas Ark Productions under projektet
Iscenesættelse, koreografi, manuskript og performer:
Birgitte Arnkjær
Tekstforfatter og performer: Line Rostrup Henningsen
Indlæser: Tomas Rostrup Henningsen
Komponist: Birgitte Arnkjær og Line Rostrup Henningsen
Varighed: Den korte version: 60 min.
Den fulde version: 120 min.
Booking: kontakt@novasark.dk
Novas Ark 2024
Publikum siger:
Charlotte Madsen
Koordinator for ASF-klasserne
Næstved Gymnasium og HF:
”Autonome Autister er en virkelig god og tankevækkende forestilling med så mange tilgange og karakterer, at der er noget for enhver smag: man får aktiveret såvel hjerne, som fantasi og følelser. Selvom der er mange forskningsbaserede informationer om autisme, er forestillingen aldrig kedelig, og vi grinede meget. De dele af forestillingen, hvor man får lov at opleve autistiske menneskers hverdagsudfordringer på egen krop, er særdeles lærerige.
Jeg håber, I kommer ud på mange flere gymnasier."
Ina Kjølby Korneliussen, Næstved Gymnasium og HF:
"Det var sjovt og underholdende.
Ronaldo var en sjov karakter. Jeg hørte nogen snakke om, at det kunne være godt, hvis vi selv kunne have sådan en sjov bifigur med i klasseværelset, hver gang vi underviser. Det holder opmærksomheden fanget! :)"
Anja Krogsgaard, musikpædagog, Hjørringskolen:
"Det var underholdende og lærerigt på en gang.Dejligt med fortællinger og eksempler fra det virkelige liv, så det ikke var alt for teoretisk."
Lærer i specialklasse, Hjørringskolen:
"Dejlig måde at lære på.Virkelig godt og brugbart for alle lærere!"
Louise Høholt, Skoleleder, Bindslev Skole:
"Super god forestilling. Fin kombination af faglig viden og sansemæssig oplevelse."
Christian Larsen, Kulturskoleleder:
"Super god forestilling – autentisk og indsigtsfuld. Man får virkelig noget med hjem."
Mie Bach, Skoleleder, SkoleCenter Hirtshals:
"Helt fantastisk. Meget relevant… Og i særdeleshed for det pædagogiske personale."
Pædagog på Hjørringskolen 0.-10. klasse, Børn med autisme + andre diagnoser:
"Super godt og anderledes
Ville ønske alle mine kollegaer var med. Vigtig foredrag/forestilling for specialafd. Og forældre."
Signe Wang Carlsen, Musikskolelærer:
"God og spændende form for formidling.Tankevækkende, det kommer til at rumstere i mig de kommende dage. Relevant for alle, der har et pædagogisk arbejde."
Gæstebogen
Hjørringskolen, 23. marts 2023
"Det mest rammende, man kan sige om forestillingen er, at man bliver et bedre menneske af at se den. Og så passer rådene sådan set til alle børn og unge, der er lidt anderledes eller har det svært."
Søren Foged Christensen, Lærer, Hjørring Musiske Skole
Hotel Nyborg Strand, STU træf Foreningen Ligeværd, 18. april, 2024
Super relevant og meningsfuldt.Tænker, at vores undervisningsminister skulle se/opleve jeres show, så der dermed kan komme mere fokus på den danske folkeskole!
Venlig hilsen Maria, lærer
Tak for jeres engagement – og tak for at udbrede en vigtig viden i samfundet, og ikke mindst, at I kæmper for at komme ud på skolerne.
Ditte Kongshøj Løvstad, Familiebehandler
Næstved Gymnasium, 9. august, 2024
Tak for en forrygende og rørende forestilling. Man blev både klogere og mere bevidst om de udfordringer autister oplever, og hvordan vi understøtter deres gang i verden.
Dbh. S, lærer :-)
Tak for en god og lærerig oplevelse. Livsbekræftende og morsom, men også klog. Vi tager meget med os.
Mvh. Charlotte, lærer
En fin og tankevækkende forestilling for os, der ikke vidste så meget i forvejen.
S H